Ko mans, tavs un kaimiņa bērns ēd?!

Ko mans, tavs un kaimiņa bērns ēd?!

Lai gan man nesagādā grūtības izdomāt, ko bērnam pagatavot brokastīs, pusdienās vai vakariņās, dažreiz mēdzu aizdomāties par to, cik pareizi es rīkojos no uzturvērtības viedokļa. Tieši tādēļ pirms kāda laika palūdzu savai draudzenei, uztura speciālistei Lizetei, uzrakstīt viņas viedokli par uzturu bērniem. Tad nu lūk, 

LIZETES STĀSTS

Ir tik daudz stereotipu, pretēju viedokļu un neatbildētu jautājumu. Jā, arī es biju iedomājusies dzīvi pirms sava dēla piedzimšanas pilnīgi citādāku kāda tā patiesībā ir. Kaut vai tā pati krūts barošana pirms tam manā prātā bija kā aina no kino bez stresa, emocijām, sāpēm utt… Tāpat arī pirmais piebarojums un daudzas citas lietas. Tieši tāpēc ar prieku dalos savā viedoklī par to, kādai tad ir jāizskatās bērna ēdienkartei no mana (mammas ar uztura speciālistes diplomu kabatā) skata punkta.

1. Esmu par to, ka mums bērnam ir jāļauj izvēles veikt pašiem. Mūsu uzdevums kā vecākiem ir piedāvāt. Piedāvāt nogaršot, un iepazīstināt ar pēc iespējas vairākiem ēdieniem un pārtikas produktiem, kas ir dažādi pēc izskata, garšas, faktūras un smaržas. Domājot par nākotni, un bērnu iepazīstinot ar daudzveidīgu uzturu, iespējams novērst mazo izvēlīgo ēdāju jeb ”picky eaters” sindromu. Interesanti, ka Amerikā ir pat terapijas metodes, kur bērnus šādi iepazīstina ar dažādiem pārtikas produktiem. Ir vērts censties radīt daudzveidību bērna ēdienkartē – sākot ar svaigu dārzeņu trauku viesistabā uz žurnālgaldiņa un beidzot ar sarunām par to, cik forši ir tas, ka TU ēd kāpostu! Bērnam ir jādod laiks ēdienam iegaršoties. Piemēram, cukurs un tauki cilvēkiem jau dabiski garšo – tieši tāpēc, ka tie ir izdzīvošanas pamatā. Taču ar dārzeņiem, un pat restorānu ēdieniem, ir citādāk.

2. Neļauties stereotipiem! Tas pats burgeris, pica un bulciņa var būt pat ļoti veselīgi! Visa pamatā jau tomēr ir tas, kā mēs to pagatavojam – sastāvdaļas,  temperatūra utt.  Atceries, ka mēs, kamēr bērni ir mazi, esam to paraugs. Tāpēc vairāk gatavo pats, eksperimentē un ļaujies dažādām garšām. Ievēro, ka visa pamatā ir mērenība, un daudzas ēdiena sastāvdaļas var pievienot vairāk/mazāk, vari meklēt alternatīvas un citādi spēlēties ar tām. Piemēram, balto kviešu miltu vietā var izmantot pilngraudu miltus, cukura vietā – augļu biezeņus, majonēzes vietā – krējuma vai jogurta mērces ar garšaugiem. Iespējas ir daudz un dažādas.

3. Bērna organisms un tā nepieciešamības atšķiras no pieauguša cilvēka organisma.  Ne viss, ko mēs uzskatām par veselīgu sev, būs veselīgs arī mūsu bērniem. Piemēram, proteīnu pulveri, mazkaloriju produkti, dažādi ”superfoodi” un citi brīnumi. Tie aug un attīstās, tiem ir nepieciešams stabils pamats. Tāpēc apzinies, ka ir 4 dažādas pārtikas produktu grupas: graudaugi, dārzeņi un augļi; piena produkti; un visietiplīgākā produktu grupa, kurā tiek ieskaitīta gaļa,zivis un citi jūras produkti, rieksti, pākšaugi, sēklas un olas. Tiklīdz kādu no tām izslēdzam, ir jāmeklē alternatīvas.

4. Pievērs uzmanību, ko liec iepirkumu groziņā. Lasi pārtikas produktu marķējumu un domā līdzi. Kalorijas, olbaltumvielas, tauki un ogļhidrāti. 1 tējkarote vidēji satur 5 gramus – paši varam uzskatāmā veidā pārvērst pievienoto cukura un tauku daudzumu tējkarotēs. Tādejādi izprotot, cik tad patiesībā vērtīgs, vai gluži pretēji, ir kārotais pārtikas produkts. Otra lieta – sastāvdaļas. Tās uz pārtikas produkta marķējuma ir norādītas dilstošā secībā. Piemēram, ja pirmā sastāvdaļa ir cukurs, tad seko augu tauki un tad, tikai uz beigām, piemēram, biezpiens. Jāsaprot, ka šajā produktā vairāk dominēs vispirms nosauktās sastāvdaļas.

5. Izvairies no kombinācijas: cukurs + konservanti, krāsvielas. Pēdējā laikā tieši šī kombinācija tiek uzskatīta par galveno bērnu izmainītas uzvedības jeb hiperaktivitātes cēloni.

Beigu beigās atceries, ka bērni izaug TIK ļoti ātri! Tāpēc baudi katru dienu un nesteidzies notikumiem par priekšu. Neko nokavēt nevar! Viņš tāpat reiz paņems un atkorķēs alus vai vīna pudeli, notiesās ar pārtikas piedevām vispilnāko bulciņu, tieši tāpat kā TU reiz… Taču, kamēr Tu to vari ietekmēt, palīdzi iepazīt veselīgo. Ikviens iziet cauri dažādām dzīves stadijām, lai beigu beigās saprastu, kas ir tas labais un pie tā atgrieztos.

Autors: Lizete Māldere

Komentē