Kā iedrošināt ēst mazēdāju?

Kā iedrošināt ēst mazēdāju?

Pirms kāda laika kopā ar uztura speciālisti Lizeti Pugu sadarbībā ar RITO veikaliem piedalījāmies t/c “Spice Home” “Māmiņu brokastīs”. Paldies visiem, kas bija ieradušies, lai noklausītos mūsu uzstāšanos dzīvē, bet ļoti vēlos, lai informācija, kuru sniedzām, nonāktu arī tālāk. Tādēļ arī šis bloga raksts – la iedrošinātu jūs būt drosmīgiem un radošiem it visā, kas attiecas uz mazu bērnu uzturu.

Pirmkārt, termins “mazēdājs” laik paliek tikai šim virsrakstam. Nekad nesauc tā pats savu bērnu, jo viņa apziņā šī “iesauka” var vilkties līdzi visu atlikušo dzīvi. Man ļoti patika ieteikums no kādas grāmatas par bērnu uzturu – “mans bērns gandrīz neko neēd” aizstāt ar “mans bērns mācās ēst dažādi”. Tas vien izklausās daudz motivējošāk un pozitīvāk.

PIRMĀS 1000 DIENAS – SVARĪGĀKĀS

Bieži par mazēdājiem vecāki sauc izvēlīgākus bērnus, un satraukums rodas, kad bērns tāds ir ilgstoši. Lai arī kāda vecuma bērns tas būtu, svarīgi ir saprast, ka ēšanas pieredze cilvēkam sākas vēl pirms viņš ir piedzimis. Gan garšas, gan ožas receptori cilvēkam veidojas vēl tad, kad viņš ir mammas puncī. Tādēļ ir svarīgi ēst veselīgi un daudzveidīgi jau grūtniecības laikā.

Tāpat ļoti svarīgas uztura paradumu veidošanā ir bērna pirmās 1000 dzīves dienas jeb laiks līdz 2 gadu vecumam. Šis laiks mums ir jāizmanto maksimāli, ļaujot bērnam mācīties ēst pašam, iepazīstinot viņu ar veselīgu un daudzveidīgu ēdienu, piedāvājot arī dažādu struktūru, konsistences un krāsu ēdienu.

KĀDĒĻ BĒRNS NEĒD?

Līdzi paņemts ēdiens no krāsainiem traukiem vienmēr ir pievilcīgāks un garšīgāks! Ļauj mazajam piedalīties trauciņu piepildīšanā!

Iemesli bērnu izvēlīgumam var būt dažādi :

  1. Bērni piedzimst dažādi. Ne vienmēr attiecīgas ēdiena izvēles tiek izdarītas apzināti, vai lai pievērstu vecāku uzmanību. Arī brāļiem un māsām, kas tiek audzināti vienādi, var atšķirties ēšanas īpatnības – viens var būt jūtīgāks attiecībā pret ēdiena garšū un struktūru, baidās pagaršot jauno un izvēlas vienkrāsainu ēdienu, bet citi ir drosmīgāki attiecībā uz ēdienu izvēlēm. Jāsaprot, ka ja bērns, pēc vecāku domām, ir izvēlīgs – tad visticamāk, tas atspoguļojas arī citās dzīves jomās, ne tikai ēšanā.
  2. Konflikti, stress un kontrole. Ēšana nav tikai ēdiena ielikšana mutē un tā norīšana. Ēšana ir ļoti cieši saistīta ar cilvēka emocionālo uztveri un visu, kas notiek bērnam apkārt. Bērna ēšanas paradumus var ietekmēt strīdi ģimenē, konflikts bērnudārzā vai pārlieku liela vēlme vecākam kontrolēt to, ko un kā bērns apēd, neļaujot pašam veikt savas izvēles.
  3. Nepiemērots ēdiens un ēšanas ritms. Ne mazāk svarīgi ir piedāvāt bērnam vecumam atbilstošu ēdienu. Ja bērns regulāri tiek pie dažādiem našķiem – saldiem (jogurtiem, konfektēm, limonādēm) un sāļiem (čipsiem, cepumiem, siera nūjiņām utt.), vai pārāk smaga ēdiena (pelmeņiem, cīsiņiem, frī kartupeļiem), nebūtu nekāds brīnums, ja bērns noliedz citas, veselīgākas lietas. Tāpat svarīgi arī maziem bērniem jau piebarošanas laikā piedāvāt ēdienu ar dažādu struktūru, ne tikai barot bērnu ar biezenīšiem līdz 1 – 2 gadu vecumam.

KĀ IEDROŠINĀT BĒRNU ĒST VESELĪGU UN DAŽĀDU ĒDIENU?

Ļauj mazajam iesaistīties vecumam atbilstošos virtuves darbos. Tas ir ne tikai veids, kā mācīt bērnu ēst veselīgi, bet ļaut attīstīties viņa sīkajai motorikai un līdz ar to arī bērna valodai.

Bet ko tad darīt, ja vēlies bērna uztura paradumus vērst par labu? Patesībā ir ļoti daudz lietu, ko var darīt :

Izvērtē ēdienreižu ritmu un kopābūšanas laiku pie galda. Ir svarīgi saprast, kad bērns tiešām ir izsalcis, un mēģināt veidot ģimenes kopīgo ritmu tā, lai vismaz vienreiz dienā visa ģimene var kopīgi apsēsties pie galda, sarunāties un paēst bez lūkošanās viedierīcēs.

Ļauj bērnam būt patstāvīgam respektējot citus. Maziem bērniem tā jau ir ļoti maza teikšana par to, kas notiek viņa dzīvē. Bērna vietā “lielās lietas” izlemj vecāki, tādēļ jo īpaši svarīgi ir mazie lēmumi, kas mums – vecākiem neko nemaina, bet mazajam ļauj justies atbildīgam. Piemēram, ļauj bērnam vienreiz nedēļā / mēnesī izvēlēties kādu ēdienu no pavārgrāmatas, ko pagatavot, iespējams, pat kopā. Tas bērnam ļaus justies svarīgam. Tajā pat laikā šādi var mācīt kompromisu un iedrošināt pagaršot dažādu ēdienu, sakot – tu izvēlējies vakariņas pirmdien, mamma – otrdien, trešdien – tētis, ceturtdien – brālis utt. Ģimenē svarīgi ir visi.

Gatavot kopā ar bērniem ir piedzīvojums, ko viņi novērtēs ilgtermiņā!

Gatavo kopā ar bērnu. Tik vienkārši, bet tik svarīgi! Ēst gatavošana ir brīnišķīgs veids, kā vecāks var pavadīt laiku kopā ar bērnu. Ļauj bērnam pagaršot dažādas ēdiena sastāvdaļas un stāsti par tām, kā arī piedāvā vecumam atbilstošus virtuves darbiņus. Jau 1,5 gada vecumā bērns var palīdzēt virtuvē – piemēram, iebarot bļodiņā makaronus, samaisot miltus utt. Jo vecāks bērns, jo atbildīgāki var būt darbi. Tāpat var lūgt bērnam palīdzēt uzklāt galdu. RITO Veikalos ir pieejams plašs klāsts dažādu Tescoma virtuves formiņu, kuras izmantojot bērni un vecāki kopā var gatavot ar entuziasmu! Īpaši labi strādā pagatavot kopā bērna iecienītākos našķus, jo mājās to var izdarīt daudz veselīgāk un interesantāk!

Esi radošs! Nebaidies ierasto ēdienu veselīgākas versijas pasniegt jaunās formās un krāsās.

Bērni ēd ar acīm. Atceries, ka ļoti svarīgs ir arī ēdiena pasniegšanas veids. Vari izvēlēties interesantus traukus, piemēram, šķīvi ar bērna vārdiņu vai alfabētu. Veselīgas uzkodas vari pasniegt, piemēram, mafinu pannā, katrā trauciņā ieliekot ko citu. Savā ģimenē nekad nejaucam visas ēdiena sastāvdaļas kopā – piemēram, ja tiek pasniegti rīsi ar dāzeņu mērci un vistas gaļu, tad uz galda tiek nolikti vairāki trauki un bērns pats sev var uzlikt tos ēdienus, ko vēlas pagaršot un pats sajaukt tos kopā. Uz galda ir ari mazi trauciņi ar piedevām, ko katrs var pievienot ēdienam pēc savas gaumes – piemēram, sezama sēkliņas, sakapāti zaļumi, bezpiedevu jogurts / krējums, pikanta mērce. Esmu novērojusi, ka šādi piedāvājot ēdienu un ļaujot bērnam izvēlēties porcijas lielumu pašam, tiek apēsts viss, kas uzlikts uz šķīvja, kā arī daudz biežāk tiek pagaršotas jaunas, līdz šim nepagaršotas lietas.

Kopā ar bērnu vari pagatavot veselīgākas iecienīto našķu versijas, piemēram, želejkonfektes no dārzeņu un augļu sulām.

“Viltīgie ēdieni”. Ja Tavā ģimenē aug bērniņš, kurš vēl nav radis ēst daudz un dažādus produktus, sāc pamazām. Piemēram, pilngaudu makaronus sajauc ar parastajiem makaroniem. Saldo jogurtu sajauc ar bezpiedevu jogurtu. Pievieno dārzeņus visam, kam vien vari – panūkām, plācenīšiem, kūkām, putrām. Piemēram, pankūku mīklai pievieno biešu pulveri vai biezeni un nosauc tās par “Rozā princešu pankūkām”, vai uztaisi kokteili ar spinētiem un nosauc par “Zaļo Šreka smūtiju”. Uztver to kā izaicinājumi sev – pasniegt ēdienu veselīgi un interesanti. Ideju internetā netrūkst!

Jau no mazotnes iepazīstini bērnu ar dažādas formas, krāsas un tekstūru ēdienu!

Rādīt piemēru nekad nav par vēlu! Ilgu laiku mēs – vecāki – esam bērna autoritātes. Mums ir jāizmanto šis laiks maksimāli, jo ātri var pienākt tas brīdis, kad bērns sāk ieklausīties vienaudžos, vai sociālo tīklu zvaigznēs, un tad mūsu ietekme būtiski mazināsies. Protams, ir grūti mainīt savus ieradumus, ja tie nav bijuši tie labākie pirms bērnu piedzimšanas, bet atceries, ka nekad nav par vēlu sākt! Bērni maina mūsu dzīves, un apzinoties, ka tieši mēs esam piemērs – ne vien ēšanas, bet arī visās citās dzīves jomās. Nešausti sevi un atceries, ka tiecoties uz labāku sevi, arī bērns to darīs.

Atceries, ka, ja bērnam būs pieejams tikai veselīgs ēdiens un pašu gatavoti našķi, ēst veselīgi kļūs pavisam vienkārši un dabiski.

Cieni bērnu un uzticies viņam. Nestreso un nepārmet sev, ja bērns ir izvēlīgs. Vari sevi mierināt ar faktu, ka cilvēka dabā ir baidīties no jaunā. Ja dzīvojot Akmens laikmetā cilvēki nebaidītos ēst pilnīgi visu, būtu apdraudēta mūsu eksistence! Šis gēns kādam ir saglabājies pietiekami izteikt arī mūsdienās. Saproti, ka bērns var būt jūtīgāks un bailīgāks, respektē to un nesalīdzni viņu ar citiem! Ja mājās pieejamā vietā atrodas tikai veselīgi produkti, arī bērnam nebūs citas opcijas, kā no veselīgā izvēlēties sev piemērotāko. Neatstāj pieejamā vietā našķus un neveselīgus ēdienus un nepiedāvā tos tiklīdz Tev rodas bažas, vai bērns ir paēdis. Tas lai paliek svētkiem!

Visi rakstā redzamie ir zīmola Tescoma trauki un formas ēdienu pagatavošanai. Tos vari iegādāties Rito veikalos : rito.lv.

Raksts tapis sadarbībā ar RITO.

Komentē